Innovatie bij het Kadaster – een georganiseerd vak

Linda ter Heerdt, Innovation Lead bij Kadaster, benadrukt dat innovatie niet vanzelf ontstaat maar een vak is dat je kunt organiseren. Vijf jaar geleden was innovatie bij het Kadaster versnipperd, maar met de oprichting van een Innovation Board is er nu structuur, focus en regie. Deze board zorgt ervoor dat innovatieve ideeën aansluiten bij de strategische doelen en selecteert welke projecten van start gaan.

kadaster

Kadaster

“De innovatie bij het Kadaster was 5 jaar geleden nog versnipperd.  Soms werd er op twee plekken tegelijk aan dezelfde technologie gesnuffeld en geëxperimenteerd”

Na onderzoek is de Innovation Board opgericht om de afweging van innovatieve ideeën, de regie op het innovatie portfolio en het samenbrengen van de kennis en kunde beter te organiseren. Deze board beslist welke innovaties wel of niet starten en is gericht op het bijdragen aan de strategische doelen van de organisatie.

 “We delen als organisatie graag onze innovatie ervaringen. Er is altijd wel iets te delen over innovatie. Als wij inzicht hebben opgedaan waar andere overheden baat bij hebben is het juist goed we de kennis met elkaar delen en kunnen hergebruiken” aldus Linda. Op Innovatie - Kadaster.nl zakelijk staan veel voorbeelden van innovaties waar we trots op zijn, kun je openbare datasets proberen en zelf experimenteren”.

Innovatie komt je niet zomaar aanwaaien; het is een vak dat je kunt organiseren

“We zijn als overheid niet opgericht om te innoveren maar we hebben het wel keihard nodig om mee te gaan in de tijd. We zitten midden in een grote digitale transformatie, bijvoorbeeld Artificial Intelligence biedt kansen die we nu en naar de toekomst nog niet overzien” vertelt Linda.

Om innovatie succesvol te organiseren, is een duidelijk proces en een sterke organisatie- en portfolio-structuur nodig. "Innovatie komt je niet zomaar aanwaaien; het is een vak dat je kunt organiseren”

Wij hebben het Kadaster Innovation Framework op 3 niveaus ontwikkeld

  • Organisatie: strategische doelen, ingerichte structuur en capaciteit en innovatieve cultuur
  • Portfolio :  Validatie van ideeën, Innovation Board en interne en externe samenwerking
  • Innovatie: vanaf ideevorming, via het innovatieproces, ondersteund door ieders toolbox

Linda benadrukt het belang van een goede afweging aan het begin van het innovatieproces. “Het is belangrijk om vroeg te bepalen of een idee wel past bij onze strategische doelen en ambitie op het vlak van geo en vastgoed. We zetten ons dagelijks in voor rechtszekerheid, informatie over gebouwen, ondersteuning bij maatschappelijke opgaven en geo-informatie voor iedereen. Inmiddels werken er circa 40 mensen aan innovaties. We werken met 4 teams die vanuit verschillende expertises werken zoals datascience, opkomende technologieën, onderzoek en geo expertise.  

Samenwerking is een sleutel tot succes.

Samenwerking speelt een grote rol; de meeste innovaties worden ontwikkeld met partners zoals andere overheidsinstanties, kennisinstituten, het bedrijfsleven en de klanten, waarbij de juiste mix van kennis en middelen cruciaal is.

We zoeken vaak contact met andere organisaties,  “ik zie dat eigenlijk bijna al onze innovaties wel in samenwerking zijn. We werken veel samen met bijvoorbeeld. CBS of RVO  maar we kijken ook heel bewust bij kennisinstituten als TNO en academische-, onderwijsinstellingen als UT, TU Delft. Daar zit vaak de nieuwste kennis en nieuwe inzichten. En ook het bedrijfsleven heeft veel experts op bepaalde domeinen die het Kadaster raken.”

“Het is wel vaak makkelijker samenwerken met andere overheden omdat je dan een gezamenlijke effort doet op een onderwerp. Voor samenwerking met het bedrijfsleven moet je juridisch veel meer regelen. Linda legt uit; “Er zitten spelregels aan de inkoop. Het kan voorkomen dat er een aanbesteding mee gemoeid is. Dat moet het samenwerken eigenlijk niet in de weg staan en soms heb je elkaar nodig, omdat je aanvullende expertise hebt op verschillende domeinen”

Leren van de ruimte voor innovatie bij het bedrijfsleven

De overheid kan leren van het bedrijfsleven. Hier wordt innovatie vaak als kernactiviteit benaderd, met meer ruimte en vrijheid voor medewerkers om ideeën aan te dragen en te ontwikkelen. “Bij de overheid wordt innovatie vaak als iets 'erbij' gedaan, en de ruimte ontbreekt soms om op professionele wijze continu te innoveren,” zegt Linda.

“Bij het Kadaster zien wij innovatie wel als een kernactiviteit, staan we open en geven we ruimte voor ideeën op de werkvloer.”  Zoals bijvoorbeeld door Innovation Days te organiseren.

Tijdens deze dagen hebben medewerkers de vrijheid om twee dagen te besteden aan een eigen idee. Dit bevordert niet alleen de creativiteit en de samenwerking, maar biedt ook medewerkers de kans om buiten hun dagelijkse werkzaamheden te denken en te experimenteren.

Vervolgens worden de ideeën beoordeeld door een jury en gepitcht bij de Innovation Board. Met dit soort sessies stimuleren we innovatie en dat zorgt voor een grotere betrokkenheid. Er ontstaat op zo’n moment een mooie mix van mensen met verschillende kennis en kunde.

Het is mensenwerk; je hebt mensen nodig die het stutten en duwen en trekken

Innovatie is mensenwerk; je hebt mensen nodig die het stutten, duwen en trekken. “Ik hoorde iemand zeggen: We denken al lang na over hoe we het moeten organiseren, maar het komt niet verder.'” Bij het Kadaster geeft het Innovatie kernteam de innovatie activiteiten een boost. Bijvoorbeeld door innovatie evenementen en webinars te organiseren en iedereen met ideeën verder te helpen. Deze cultuur van innovatie wordt bij Kadaster door een klein team gedragen, en dat maakt echt het verschil” aldus Linda.

Als innovator moet je ook volhardend zijn, dat je niet bij de minste of geringste weerstand opgeeft "Je moet het lef hebben om het uit te dragen en een soort ondernemerschap hebben op het idee om het verder te brengen."  

Linda vindt dat je bij een Innovatie altijd moet kunnen vertellen: Wat is het, voor wie en waarom? En soms kies je ervoor om te stoppen. Een voorbeeld hiervan is het experimenteren met privacy technieken. Dit leverde veel inzicht op maar is tóch gestopt omdat er nu nog te veel risico’s aan kleven. We zien het daarmee dus toch als een succesvolle innovatieve verkenning met waardevol inzicht.

Onderzoeken hoe iets wél mogelijk kan zijn

Ieder innovatie onderzoek begint met het maken van keuzes: wat is het doel van de innovatie en welke expertise is wanneer nodig? We betrekken in een vroeg stadium een productmanager, en de Innovation Board bekijkt of een technisch specialist, juridische adviseur of de ethische commissie kan helpen het geheel in kaart te brengen.

“De kunst is altijd om te kijken wat wil je bereiken in die eerste verkennende fase. Wanneer je te veel mensen in het begin meeneemt dan leidt dat tot vertraging en dan kom je er niet echt”. Cyclisch werken en tussentijds resultaten delen helpt hierbij. Daarnaast is het goed om meerdere invalshoeken te leren kennen. Wanneer je bijvoorbeeld vaker met juristen afstemt, leer je sneller met de risico’s vanuit hun perspectief te werken. Elkaars standpunten en vakgebied begrijpen zorgt voor een betere samenwerking.

INNOvember, flinke dosis inspiratie en energie op het innovatievlak.

Goed dat er dit jaar weer zo’n mooi programma is met INNOvember. ”Ik verwacht zelf echt weer een flinke dosis inspiratie en energie op het Innovatie vlak. En netwerken!”

We organiseerden zelf een webinar op 14 november waar laten we zien hoe Data Science en AI ons helpen efficiënter te werken, betere beslissingen te nemen en vooruitstrevende oplossingen te ontwikkelen voor de uitdagingen van vandaag en morgen; “Van handwerk tot HighTech”. Op het Innovember Festival staan we op de inspiratiemarkt waar we onze innovaties in beeld brengen en we graag ervaringen uitwisselen.

Linda staat altijd open voor vragen. Neem contact op via Innovatie@kadaster.nl. En kijk ook zeker even rond op de website van Kadaster (www. Kadaster.nl/innovatie).