Postbus 42: AI-gestuurde toegang tot overheidsinformatie

En opeens kan het wel, dankzij AI is nu eenvoudig alle overheidsinformatie te vinden, op postbus42.nl.

Op 10 november heeft SWIS nu Postbus42.nl gelanceerd onder het motto één loket, nooit meer zoeken en meteen een antwoord op je vraag. Geïnspireerd door het concept van het oude Postbus 51, maakt Postbus 42 gebruik van moderne technologieën, waaronder kunstmatige intelligentie. Dit is een voorbeeld van hoe AI ingezet kan worden in het publieke domein.

Postbus 42 komt tegemoet aan de behoefte van burgers om alle informatie van de overheid op één plek te kunnen vinden. Eén digitaal loket.
Dankzij nieuwe zoektechniek met AI (artificial intelligence) kan dat. Deze techniek ‘begrijpt’ een vraag, kan verbanden leggen en vervolgens antwoord geven. Indien gewenst kan hij het voor je samenvatten of simpeler zeggen. Het baseert zijn antwoorden hoofdzakelijk op de betrouwbare informatie van Rijksoverheid.nl en Postbus 42 doet daarbij aan bronvermelding. Handig en geruststellend.

Het draagt bij aan een betere en een meer persoonlijke dienstverlening door de overheid.

Probeer het zeker eens zelf uit! Over RIC kregen we o.a.het volgende:  Versterken van samenwerking: Het stimuleren van samenwerking tussen verschillende overheidsinstanties en afdelingen kan leiden tot meer innovatieve ideeën en oplossingen. Dit kan ook helpen bij het delen van best practices en het leren van elkaars ervaringen. Klopt!

Ervaar zelf hoe het werkt. Ga naar Postbus42.nl, stel je vraag en vind je weg.